Granon

8 oktober 2015 - Grañén, Spanje

Vanmorgen hoefden we pas om negen uur de herberg uit. Helaas lag ons kamertje naast de toiletten die vrij lawaaierig waren. Desalniettemin een uur langer in bed was een luxe. Voor we het dorpje verlieten gingen we nog even langs het winkeltje om wat eten in te slaan. Het is zondag vandaag dus er zal niet veel open zijn. We moeten 15km lopen tot de volgende plaats: Santo Domingo de la Calzada. Santo Domingo was een boerenzoon die graag monnik wilde worden. Het klooster wilde hem echter niet hebben omdat hij te dom was. Domingo bouwde toen een kapel en een hutje in het bos bij een gedeelte van de camino waar veel bandieten de pelgrims lastig vielen. Hij bouwde een brug over de rivier en verzorgde de pelgrims de rest van zijn leven. Er is een cistercienser klooster en de San Salvador kathedraal. Daar zijn we binnen geweest, maar we konden alleen het achterste stuk bewonderen want er was een hoogmis aan de gang. We hadden koffie en lunch in een cafeetje in het middeleeuwse centrum van het stadje. Daar ontmoetten we Elsa, een jonge Canadese die we eerder ontmoet hadden. Ze zat op de uitkijk naar haar Hongaarse maatje. In Santo Domingo liepen we langs de eerste parador. Dat is een middeleeuws gebouw dat in een hotel veranderd is. Vrij duur, maar erg uniek. Er zijn er maar vier langs deze route en ik wil graag in die van Leon verblijven. Doug was geïnteresseerd. We liepen het stadje weer uit. Toch jammer dat we er niet meer van konden zien. Het is zo oud en interessant. We liepen de zes en een halve km naar Granon. Het werd kouder en het begon te waaien. Het zag eruit dat het zou gaan regenen toen we in het dorpje aankwamen. We vonden een huis dat dienst deed als her erg, maar er kwam niemand opdagen. Het interieur was vol schilderingen en graffiti en nogal religieus. We besloten de andere herberg op te gaan zoeken. Die bleek in de kerk te zijn. Een Engels E hitparade besloot naar het volgende dorp te gaan nadat ze de slaapzaal vol matrassen hadden gezien. Het trok mij eerlijk gezegd ook niet zo aan, maar ik had geen energie meer om nog zo'n kleine 4km verder te gaan met dreigende regen. We liepen de trap op en zagen een geweldig gezellige huiskamer. We besloten te blijven. We kozen een matras uit en douchten. Daarna hebben we de rest van de middag in de huiskamer doorgebracht met lezen, praten en spelletjes. Er was geen WiFi. We zijn nog wel even een glas wijn in de bar aan de overkant gaan drinken. Teruggekomen was het bijna tijd om te eten. Enkelen van ons hadden de twee vrijwilligers die het zaakje organiseerden geholpen met de maaltijd voor te bereiden. We zetten twee meer tafels op en dekten de tafels. We waren met zo'n dertig man en genoten van elkaars gezelschap en het eten. We hadden er heerlijke sangria bij. Na de heerlijke maaltijd deden we gezamenlijk de afwas. Daarna was het tijd voor reflectie. We gingen naar de kapel, zo sereen, zo mooi.....er stonden een heleboel waxine lichtjes en we zaten rondom een klein altaartje. Eerst gaven we een kaars door. Je kon wat zeggen of niet als je de kaars had. Daarna was het een paar minuten stil en toen omhelsden we elkaar. Terug in de kamer gingen de meeste pelgrims naar bed. Doug speelde een partijtje schaak met een jonge Rus. Na een kopje koffie ging ik ook naar bed

1. N.van Straten:
    8 oktober 2015
    Wat is iedere dag toch weer apart zoal jullie het beleven. Ik merk wel uit het verhaal dat ook Doug het interessant om deze camino te lopen. Geweldig toch zo iets te ondernemen. Fijn dat er weer WiFi was want ik kijk echt steeds uit naar de volgende. Lieve groetjes van MA
  2. Monique:
    9 oktober 2015
    Wat een belevenis! En wat fijn dat Doug en jij dit samen beleven!
    Ik kijk weer uit naar de volgende etappe!
    Lieve groet voor jullie beiden.